Projekti tegevused 2024
Projekti „ Soft skills for Quality Education“ tegevused algasid kõigis partnerriikides juba 2023. aasta lõpul, mil valmistati ette täpsemad juhendmaterjalid, jagati omavahelised rollid ja sõlmiti kokkulepped.
Projekti olulised sisutegevused algasid jaanuaris 2024. Tähtsaimaks ülesandeks oli olukorra kaardistamine erinevates riikides. Projekti eesmärkidest lähtuvalt toimusid ajavahemikus jaanuar-mai 2024 ärgmised tegevused:
- Fookusgrupi uuringud pilootasutustes. MTÜ Hea Algus tegi seda koostöös Kõrveküla Lasteaiaga. Toimusid grupiintervjuud lasteaias, milles osalesid kõik Kõrveküla Lasteaias tegutsevad õpikogukondade (TSLG) juhid.
- Koguti andmeid ja koostati ülevaade Eestis toimuvast teemakohasest tegevusest professionaalsete õpikogukondade juhtidele nii kirjanduse põhjal kui ka erinevate koolitusvõimaluste ning koolituste pakkujate kaardistamisega.
- Toimus üle-eestiline ankeetküsitlus TSLG juhtidele. Andmeid koguti Eesti erinevate piirkondade koolides ja lasteaedades tegutsevatelt grupijuhtidelt. Kokku laekus 151 ankeeti.
Kokkuvõtlikult sellest projekti etapist:
Fookusgrupis osalejad olid väga teadlikud pehmetest oskustest (soft skills-SS). Osalejate pädevuste kaardistamisel selgus, et enesehinnangust lähtuvalt on inimeste võimekus, teadlikkus ja enesekindlus väga erineval tasemel. Oluliseks peetakse praktiliste kogemuste vahetamist teiste rühmajuhtidega.
Üle-Eestilisest uuringust selgus, et valdav osa vastanutest on olnud grupijuht kuni 3 aastat. Kõige olulisemaks peetakse asutuse juhi (direktor, õppejuht) või mõne muu rühmajuhi toetust. Suure väärtusega on ka osalemine konverentsidel, koolitustel, ametialastel kohtumistel ja töörühma juhtide nõupidamistel. Professionaalse arengu kõige olulisemaks teguriks peetakse korduvat ja pikaajalist koolitus. Online-koolitust ei peeta väga tõhusaks. Seni koolitustel läbitud teemavaldkond on väga lai. Hõlmatud on kõik pehmete oskuste alatüübid. Tulevikussoovitakse koolitust eriti kriitilise mõtlemise arendamiseks, stressiga toimetulekuks ja arutelugruppides osalemiseks.
Olukorra kaardistamise ning kirjanduse põhjal võib järeldada, et Eesti haridusseadustik on loonud tugeva aluse õpetajate professionaalsusele. Pedagoogiline juhtimine ja töö grupijuhina on õpetajate põhi- ja täiendõppes väga olulised teemad. TSLG juhtide erikoolitused ei ole Eestis väga levinud, kuid see teema on paljudes õppekavades. Eeldatakse, et iga õpetaja võib saada rühmajuhiks. Eestis on palju SS-oskuste koolitusvõimalusi. Neid pakuvad nii Tallinna kui Tartu Ülikool, aga ka erakoolituskeskused, MTÜd ja OÜ-d. Ülikoolides on loodud uuenduslikud üksused vastavalt kaasaegsetele haridustrendidele. Kõik need üksused pakuvad nii rühmakoolitusi kui ka individuaalset nõustamist erinevatele grupijuhtidele. Loodud on spetsiaalsed programmid juhtide koolitamiseks, nn “Talentide kool” ning suuremahulised ja aeganõudvad projektid, nagu “Tulevikukooli” programm.
Olukorra kaardistamine viidi läbi kõigis projekti partnerriikides. Selle põhjal valmis mai lõpul 2024 üldine kokkuvõte, mille alusel kavandatakse projekti järgmised sammud. Esmatähtsal kohal oli kõigi riikide koolitajate koolitus, mis on planeeritud toimuma augustis Zagrebis (Horvaatias).